Je concurrentie verslaan

Je concurrentie verslaan

Je concurrentie verslaan in elke wedstrijd is de droom van iedere verkoper. Hoe versla je dan je concurrentie? Hoe kan jij er als verkoper voor zorgen dat jij de klanten van jouw concurrent afpakt in plaats van andersom? In mijn boek “Winnen in Sales” heb ik deze kwestie al een keer aangehaald. Ik herinnerde me dit toen ik aan het hardlopen was om mijn conditie weer op te krikken. Moet natuurlijk zelf ook wel een Winnaar in Sales blijven en dat kan niet als ik niet meer train. Terugkomend op het verslaan van je concurrentie.

De Amerikaan, Japanner en de beer

Ik herinnerde me het voorbeeld van de Amerikaanse zakenman die een Japanse zakenrelatie uitnodigt om naar Amerika te komen. De Amerikaan wilde de Japanner graag laten zien hoe ze in Amerika van kleine jongetjes, echte mannen maken. Als je een beetje bekend bent met de Amerikaanse cultuur, dan weet je dat een van die onderdelen survivallen is. De Japanner is erg benieuwd en gaat dus akkoord. Zo gezegd, zo gedaan. Ze besluiten om drie nachten in de Rocky Mountains te overnachten in een tentje. Op de eerste dag rijden ze naar een verlaten, maar beschutte plek en zetten het kamp op. Net zoals echte survivalleers vangen ze vis, maken ze vuur met een tondel en vertellen ze elkaar verhalen bij het kampvuur. Om de Japanner te verassen heeft de Amerikaan echte authentieke Amerikaanse cadeautjes meegenomen. Onder andere een honkbal, een basketbal shirt en een paar Nike’s. Na een lange gezellige avond besluiten ze uiteindelijk naar bed te gaan en kruipen in de tent.

’s Ochtends vroeg worden ze verschrikt wakker van een hoop geluid rondom de tent. De Amerikaan besluit de rits open te doen en om het hoekje te kijken of ze wel uit de tent kunnen komen. Terwijl hij zijn hoofd uit de tent steekt hoort hij een hoop gegrom achter zich. Hij kijkt om en ziet een verschrikkelijk grote grizzlybeer. Als een speer draait de amerikaan zich om en zegt tegen de Japanner: “We moeten rennen voor ons leven! Schiet op! Schiet op!”  en rent dan vlug weg, buiten het bereik van de beer. De Japanner blijft echter rustig zitten en begint de Nike’s aan te trekken die hij cadeau heeft gekregen. De Amerikaan beseft ineens dat de Japanner hem niet direct gevolgd is. “Wat doe je nou?! Rennen, Rennen voor je leven! Waarom doe je die sportschoenen aan? De beer is altijd sneller als jou?! Rennen!” schreeuwt de Amerikaan in de hoop tot de Japanner door te dringen.

De Japanner neemt een sprint en rent de verbaasde Amerikaan voorbij. “Ik mag dan niet sneller dan de beer zijn, maar ik ben met schoenen aan wel altijd sneller als jou”.

In verkopen draait het precies hierom. Wedstrijden worden gewonnen en verloren met een honderdste van een verschil. Een combinatie van de juiste training, doorzettingsvermogen, logisch nadenken en inzicht in je concurrent kunnen ervoor zorgen dat jij de wedstrijd wint.

Dit verhaal tot leven zien komen? Dan kan dat in de onderstaande video. [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=WXPCYocJg0s[/youtube]