Geef nooit korting

Geef nooit korting is de titel van mijn column in het Parketblad

Begin vorig jaargeef nooit korting ben ik verhuisd en ik heb nu een prachtige nieuwe woning. Samen met mijn vrouw heb ik menig meubelboulevard bezocht, en natuurlijk verschillende meubels en accessoires gekocht. Buiten het feit dat dit veel geld kost, vind ik dit een super leuk om te doen. En ben ik ook zeker beried mijn portemonnee te trekken als mijn vrouw iets moois ziet. Zo ook in de populaire woonwinkel waar wij een aantal leuke (en veel te dure) accessoires hebben gekocht. Misschien ken je het wel; van die wijn en champagne glazen met teksten erop. Niets mis mee natuurlijk.

Natuurlijk hebben wij nog niets alles voor ons huis. Zo wilden wij nog een bartafel met stoelen, en nog wat kleine dingentjes, en omdat de stijl en de bediening van het populaire woonwinkel ons uitermate bevallen, gingen wij na een jaar weer terug naar deze winkel. De grootste schrik er is uitverkoop! Op zich is daar niets mis mee, maar al onze eerdere gekochten spullen stonden nu ineens voor de helft van het bedrag in de winkel! Maar ik begrijp als geen ander, heel goed dat de oude voorraad op een gegeven moment plaats moet maken voor de nieuwe colleactie.

Nu wilden wij de bartafels graag meteen kopen, maar als wij een half jaartje zouden wachten hebben wij deze dus voor de helft van het geld? Waar is dan de noodzaak van het nu kopen? Want dat wil je natuurlijk in de verkoop bereiken. Wanneer de klant voor je staat hij de intentie heeft om direct te kopen. Persoonlijk zal ik niet meer zo snel iets in deze woonwinkel kopen voor de normale prijs, want een half jaartje wachten kan dan ontzettend lonen.

Helaas zie je dit ook in de kleding zaken gebeuren onze klerenkast hang helemaal vol, waarom zouden wij die mooie broek of rok nu al kopen, als we over drie maanden volop korting krijgen?

Gelukkig is de voorraad voor een parketzaak (daar schrijf ik deze column nu in blog vorm voor) Ā minimaal of zelfs nihil, en zal een uitverkoop voordat een nieuwe collectie arriveert in de praktijk bijna niet voorkomen. Maar hoe zit het met het geven van korting? Zoals je ziet in Nederland grootste tapijtwinkel waar je elke zaterdag 40% korting krijgt. Op een gegeven moment komt dit totaal niet meer geloofwaardig over, en zal je uiteindelijk enkel nog verkopen als je de marge (winst) weggeeft in een vorm van een korting.

Het is dus heel belangrijk om goed na te denken waarom klanten Nu bij jou moeten kopen terwijl je Geen aanbieding of korting hebt? Ik ga niet zeggen dat je geen korting moet of mag geven als je een deal kan closen, maar maak dan die korting exclusief voor die koper. Je kan er ook zeker iets voor terug vragen in de vorm van een opdracht, maar dan is de korting maar 5 minuten geldig. En gebruik je het dus als een drukmiddel om direct de opdracht te scoren. Natuurlijk mag je er ook iets ander voor terug vragen.

Zelf gaf ik korting aan mijn klanten in ruil voor een beetje reclame, zoals bijvoorbeeld een like op min facabook pagina, en de belofte na aankoop een review te schrijven zodat ik daarmee weer nieuwe klanten kan aantrekken. Dan is een korting geven voor een klant ook heel logisch omdat z er ook iet voor doen. Geef dus nooit zomaar korting of pas op met de acties, waar je stelt daarmee indirect het aankoopgedrag uit van je volgende potentiƫle klant